En primer lloc, aquest
segon pràcticum m’ha permès ser la responsable d’una intervenció i posar-me en
el paper professional del psicopedagog/a, tal i com és la realitat diària i
quotidiana en aquests casos, el que m’ha permès enfrontar-m’hi amb més
seguretat. Tot i que encara no s'ha acabat, ja que parlant amb el tutor hem pactat
que continuaré assistint al centre fins a finals de curs. A continuació
comentaré les conclusions extretes d'aquest periode i des de diferents
aspectes.
Durant l'estada al centre m'he pogut sentir molt acollida i
valorada. Des dels inicis de les practiques (recordo encara el primer contacte,
les primeres sessions, les primeres reunions...) fins ara sento que ha canviat
tot molt, però en el fons no "ha canviat tot molt" sinó que he
canviat jo, la meva percepció de la tasca de psicopedagoga, la manera de
reflexionar amb les diferents situacions que es presenten, la perspectiva de la
meva mirada (es clar, als inicis la mirada de mestre hi predominava),... Tot
aquest camí ha servit i molt. El projecte, tant des de la meva perspectiva com per
la valoració deL tutor, ha estat superat amb éxit, sent adequat a les
necessitat i dificultats dels infants, i profitós en el treball de totes
aquestes habilitats, i en el seguiment en un futur amb el cas d’en K.
En relació a la valoració de
les pràctiques en si, la veritat és que durant aquest segon periode
m'he sentit molt més còmoda tant amb els infants com amb el meu tutor de
pràctiques i la psicologa, professionals que m'han ajudat molt a poder
realitzar les diferents tasques i a resoldre tots els dubtes que m'anaven
surgit al llarg de les diferents sessions. En tot moment he comptat amb la seva
col·laboració tant en quan vaig iniciar les pràctiques, que la veritat és que
anava molt perduda, com desprès a l'hora de realitzar el pla de treball i les
diferents activitats que podia anar realitzant.
M'han fet sentir com una més de
l'equip, sentir-te així és molt important per desenvolupar la tasca. M'han
proporcionat diferents fonts bibliogràfiques per tal de fonamentar el pla de
treball i poder-lo justificar correctament.
Referent a la valoració del
pla de treball. Aquest el vaig enfocar a un alumne amb autisme i la
seva necessitate de comunicar-se, per tant he tingut l'ajuda i el suport tant
del meu tutor com de la psicologa del centre, així que he pogut veure com dins
d'un centre és imprescindible un treball coordinat entre els diferents
professionals per tal de poder proporcionar el màxim d'ajuda i un gran ventall
d'estratègies que van anar sorgint també en les diferents reunions que es van
anar realitzant per tractar el tema, no només al principi del pla de treball
sinó també durant la implementació de les diferents fases, ja que com ja sabem
el pla de treball no és un pla de treball rigid, sinó tot al contrari, el pla
de treball ha de ser flexible i sempre tenint en compte les diferents
circumstàncies que envolta l'infant al dia a dia.
Pel que fa a la valoració del blog (diari de pràctiques), aquest el
vaig començar quan vaig iniciar el Pràcticum I així doncs podem dir que porto
ja molts mesos escrivint en ell totes les meves vivències, totes les meves
pràctiques... és a dir, ha format part de mi durant molts mesos. Cal dir que em
sembla un canal d'intercanvi d'informació molt útil per tal de donar a conèixer
diferents estratègies dutes a terme, així com conèixer les pràctiques d'altres
companys i companyes, compartir opinions, activitats...
En general, els dos períodes de
pràctiques que he dut a terme m'ha fet canviar el meu punt de vista sobre la
intervenció psicopedagògica, ja que el meu tracte fins ara només havia sigut
com a tutora en escoles ordinaries i no en centres amb alumnes amb autisme. Considero el blog com a eina de reflexió del practicum, doncs m’ha permès construir i compartir de mica en mica una petita mostra del treball del dia a dia en les, i així anar teixint les reflexions i pensaments lligats a les experiències viscudes. Ha permès poder veure les diferents realitats del psicopedagog en diversos contextos dins l'àmbit educatiu.
En quant a
les activitats realitzades dir que l’elaboració del pla
de treball (PAC 1) m’ha servit per establir les actuacions a fer i saber d’on
havia de partir. La realització del blog (PAC 2) m’ha permès expressar les
pròpies vivències, experiències i recollir la informació rellevant. Sobretot,
ha estat una eina molt útil per a recollir les actuacions fetes i fer-ne una
reflexió personal. I per acabar el Practicum, l’elaboració de la memòria
final (PAC 3) em permetrà analitzar el centre, la pròpia intervenció feta
i opinar sobre les experiències viscudes al llarg d’aquests mesos.
Després de tot aquest recorregut fet, especialment en aquest practicum que m’ha permès fer un cop d'ull en una realitat contextualitzada, considero que ha estat un aprenentatge molt profitós.M’ha permès fer un procés continu de reflexions, d'experiències, tot adquirint un bagatge personal i professional, que ha inserit dins la meva motxilla personal per a emprar-los en un futur.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada