En K i els altres nens del club venen després d'un dia de classe a passar 2 hores fent treball psicopedagògic centrat en el seu desenvolupament psicològic. El treball que fem amb ells és bàsicament rutines i estem sobretot treballant la comunicació i el llenguatge. Utilitzem llenguatge makaton, acompanyat de vocabulari i flashcards. Fins que no tenen interioritzada una fase no passem a la següent. Cada nen es diferent i en tenim que ja poden utilitzar les paraules per comunicar-se. El cas d'en K es diferent. Ell no parla. Emet sons de tant en tant intentant reproduir la paraula que jo li dic. També es posa les mans al cap i frega les seves dents amb forca fent un soroll un tant desagradable quan s'enfada. També es mou amunt i avall fent el so "i" quan no li agrada una cosa o quan es sent imponent quan no pot expressar el que li passa. Aquest hàbit l'estem deixant de banda i ara ja no ho fa tant com abans.
PAS 1: DEIXAR LA JAQUETA
En K arriba a classe, es dirigeix a mi i l'ajudo a treure's la jaqueta tot ensenyant-li la flashcard, dient verbalment l'acció i ell, amb la meva ajuda agafant-li la ma penja la jaqueta al seu lloc.
PAS 2: REGISTER
Un cop dins de classe busquem el seu nom en una caixa amb tots els altres noms dels nens i el posem en el suro on diu "register". A ell li agraden molt les lletres i el seu nom el coneix de seguida. No només coneix el seu sino reconeix tots els dels alumnes de la classe i els de les mestres. L'any passat li vaig ensenyar a construir frases amb un joc de flashcards i accions on havia de coincidir la paraula i la imatge. Se li dona molt bé el reconeixement de paraules.
PAS 3: ESCOLLIR ACTIVITATS
Cada alumne te la seva carpeta amb diferents activitats dins (flashcards amb el dibuix de l'activitat). També tenen cada un una columna feta amb belcro diferent on enganxen les activitats que escolleixen per fer. Algunes activitats ja se les troben escollides per nosaltres, son aquelles que preparem per treballar aquella setmana o mes. Entre mig hi han diferents espais on ells han d'escollir que volen fer i penjar-les per l'ordre que volen. Aquesta activitat ja la vam implementar l'any passat i tots ja saben com funciona. En el cas d'en K, a vegades es queda assegut davant la carpeta esperant que jo li obri i escollim activitats conjuntament. A vegades no les vol ni posar a la tira de belcro i soc jo la que li agafo la ma i ho fem junts.
PAS 4: DUR A TERME LES ACTIVITATS ESCOLLIDES
Aquí és quan sovint tenim problemes per canviar de l'activitat que han escollit ells a la que nosaltres diem. Entremig de totes les activitats hi ha una flashcard de lliure elecció. En aquest moment ells han d'escollir una activitat d'un racó en concret de l'aula i fer-ho de manera espontanea. Així també introduïm a la seva vida el concepte imprevisible, on trien alguna cosa que no ha estat planejada.
Quan s'acaba cada activitat s'ha d'anar a la columna de belcro, agafar la flashcard de l'activitat acabada i dipositar-la en una bossa de plàstic on diu "finished". En el cas d'en K només coloca les activitats que jo he escollit, les seves mai les vol desenganxar del belcro i sempre he d'anar jo amb ell, agafant-li la ma i fent-ho els dos a la vegada tot dient "finished". En el seu cas, cada cop que esta fent alguna cosa amb el meu suport, es a dir, mig obligat, mai fixa la mirada en el que esta fent, sino que sempre te el cap i els ulls girats mirant cap un costat. En canvi, quan va per iniciativa seva si, mira amb deteniment el que esta fent i amb detall de fer-ho be. Un dia se li va caure la frlashcard acabada al terra quan l'estava posant dins la bossa de activitats acabades i molt a poc a poc es va ajupir a collir-la, i la va posar be al seu lloc. Crec que va ser dels pocs cops que l'he vist ajupint-se per iniciativa propia.
PAS 5: CARPET TIME
Abans de marxar a casa ens asseiem a l'estora (aquest moment es diu "carpet time") i escoltem una historia/conte. En aquest moment només tenim un nen que pot estar mirant el conte, els altres tenen el cap girat i no miren directament. A vegades sembla que no estiguin allà escoltant. Cada setmana és el mateix conte i son contes coneguts per a ells que ja hem anat treballant individualment. Quan estem amb tot el grup junt no acostumem a fer una activitat nova.
En K sempre esta atent tot i que no miri fixament a la imatge. Acostumo a fer-li preguntes quan explico un conte, per exemple li pregunto on està aquest animal, o això altre i ell sense mirar directament en cap moment la imatge, allarga el braç i ho assenyala. Tot i seguir tenint el cap girat i els ulls mirant a un altre costat, pot allargar el brac i assenyalar exactament allò que li pregunto. Ara ja pot centrar el cap i la mirada quan li demano tot dient: "eyes looking".
PAS 6: TANCAMENT I COMIAT
Després del conte, es posa la ultima activitat a la bossa "finished" i tanquem la carpeta. Tornen a posar el seu nom a la caixa i es posen la jaqueta. Sovint agafen una peca de fruita per menjar al sortir. En K sempre agafa plàtan, i quan el bol de fruites encara el tenim guardat i no esta a l'entrada ell és l'únic que diu "na" tot reclamant el seu snack.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada