1.
BLOC 1. DEFINICIÓ DEL PROJECTE/ FONAMENTACIÓ TEÒRICA.
1.1. Títol del projecte
"Elaboració de
materials per alumnes amb Autisme".
1.2. Descripció del tema
del projecte
Al Regne Unit al
1974, es va elaborar l'infore Warnock, que va ser el primer document oficial on
es prenia com a referència oficial on es prenia com a referència el concepte de
Necessitats Educatives Especials i la nova visió que això suposava en el
tractament dels alumnes amb dificultats d'aprenentatge.
Els alumnes amb NEE
requereixen d'unes atencions més específiques, així com d'uns majors recursos i
materials didàctics i educatius per aprendre.
La intervenció principal
del projecte es farà al centre One World de Londres, especialistes en alumnes
amb Autisme i altres dificultats d’aprenentatge (SEN) i dishabilitats. La idea
principal és crean uns materials
adaptats per nens amb autisme que tenen dificultats per a comunicar-se, en
especial un alumnes de 5 anys que es diu Kai Grant. El que es pretén amb aquest
pla d'intervenció és realitzar uns materials adaptats per portar a terme una
atenció individualitzada per aquests alumnes. El motiu és la manca de materials
de suport per alumnes amb Autisme. Amb nous materials adients a cada cas els ajudarà
tant en la seva conducta com en la seva formació.
Aquest projecte m'ha de
donar la oportunitat de conèixer i aprofundir en l'elaboració dels materials,
dels plans individualitzats, a conèixer les necessitats reals amb les que es
troben els mestres dins de l'aula. També he escollit aquest tipus de projecte
per la necessitat observada i per ajudar a la tasca educativa que porten a
terme els mestres, creant un material adaptat per poder treballar de la millor
manera les adaptacions i els plans individualitzats dels alumnes.
Els principals objectius
serien que coneguin les lletres, sons i grafies i puguin treballar diferents
temes que es tracten a l'aula amb una feina adaptada al seu nivell, mitjançant
l'adquisició de vocabulari a través de pictogrames i d'un sistema més global, i
que siguin alumnes més autònoms.
En el cas dels nens amb Autisme,
es pretén fer un treball més organitzatiu, per tal de que se'ls hi pugui
anticipar tot el que faran i això els hi creí menys ansietat, també la idea seria
tractar la comunicació en el seu dia a dia.
He creat un annex on he
establit les diverses fases que portaré a terme, dividides en 25h
cadascuna d'elles, on he indicat els objectius, destinataris,
activitats/continguts, instruments i/o tècniques i avaluació per tal de
establir una planificació més detallada del treball que portaré a terme durant
el Pràcticum II per aconseguir els objectius plantejats.
1.3. Supòsits teòrics
del projecte
Partim de l'enfocament
constructivista de l'Ensenyament i l'aprenentatge CCEAE tenint en compte les
intencions i objectius de l'educació escolar i la concepció interactiva de
l'aprenentatge. Una fonamentació que recull aportacions de les principals
teories que el conformen:
- Teoria genètica del
desenvolupament intel·lectual.
- Teoria de
l'assimilació.
- Teoria sociocultural.
- Comportaments
afectius, relacionals i psicosocials del desenvolupament i de l'aprenentatge, i
que Cèsar Coll va recollir totes aquestes fonts per fonamentar les fases de les
lleis educatives actuals.
Totes aquestes
aportacions de les principals teories ens proporcionen fonamentacions per a
promoure canvis de millora en els diferents contextos mitjançant la
participació activa de tots els seus components, per tal d'aconseguir una
millora en la pràctica educativa.
Des d'una perspectiva
sistèmica, el procés d'ensenyament- aprenentatge es basa en el triangle
interactiu educatiu (Coll, 1994) conformat per: alumne- professor- continguts,
tres elements bàsics per l'assoliment de l'aprenentatge dels alumnes.
És necessari tenir en
compte una sèrie de requisits per aconseguir un aprenentatge significatiu
(teoria d'Ausubel), es tracta de presentar uns continguts capaços de
proporcionar la construcció del coneixement de l'alumne.
En la intervenció que
portaré a terme serà molt important tenir present l'adequació dels continguts
escolars a les característiques individuals dels alumnes (amb els quals em
centraré, alumnes amb Autisme.
Des del Departament
d'Orientació es treballa des del model col·laboratiu, el qual intenta donar
resposta a la diversitat existent en les aules treballant conjuntament amb el
tutor de l'alumne i l'equip directiu des de l'interior del centre i amb la
mestra especialista (SENCO) i altres professionals.
1.4. Raons de la meva
tria, interès i prospectiva
Les raons per les quals
he decidit plantejar aquest projecte és degut a una necessitat de nou material
adequat i adaptat per treballar tant a casa com a l'aula de suport, amb alumnes
amb autisme.
També ho he escollit
perquè m'interessa conèixer materials, tècniques i metodologies que es podrien
fer servir per aquests nens. El que pretenc és que aquest discent en concret
pugui comunicar-se d'una manera més autònoma, al seu ritme. Lo important del projecte
és el fet de que el centre pugui utilitzar un material adequat per donar major
suport a diversos alumnes que presentin autisme (i a un en concret), ja que
portaré a terme materials diferents tenint en compte les diverses
característiques que presenten els alumnes.
1.5. Subjectes del
projecte, nivell de la pràctica educativa i dimensions d’anàlisi.
Els subjectes als quals
estaria destinat el projecte seria a nens que tinguin autisme, que actualment
en el centre hi ha uns 9 casos, dels quals em centraré en un en concret, un nen
de 5 anys, en K, que NO es comunica oralment ni gestualment. Tot i centrar-me
en el seu cas en concret, molts dels materials que tinc pensat crear podran fàcilment
servir d’utilitat per a altres d’aquests alumnes amb autisme, doncs la base de
les meves activitats partira des d’un nivell molt bàsic.
Els materials que
crearia per aquest alumne, els portaria a terme en col·laboració amb els
especialistes del departament d'orientació per conèixer més directament les
necessitats educatives que planteja aquest alumne i treballar correctament les
adaptacions a través dels plan individualitzat.
He plantejat aquest
projecte perquè considero que ajudarà bastant als docents a l'hora de
comunicar-se, tractar i formar a aquest alumne, i que aquest pugui comunicar-se
i treballar de forma més autònoma, que la seva formació sigui més
adaptada i s'arribi a treballar adequadament les seves necessitats. També ajudarà
en el dia a dia d’aquest alumne i sobretot en la comunicació amb altres
persones com familiars o altres mestres.
1.6. Bibliografia.
- Coll, C., Barberà, E.
i Onrubia, J. (2000). La atención de la diversidad en las prácticas de
la educación. Infancia y aprendizaje, 90 111-132.
- Monereo, C. i
Castelló, M. (1997). Las estrategias de aprendizaje. Como incorporarlas
a la práctica educativa. Barcelona: Edebé.
- Fernández, Mª.C.,
Lledó, A., Grau, S. La detección y atención educativa en los trastornos
generalizados del desarrollo: Autismo y síndrome de Asperger. Editorial:
Club Universitario.
- Greenspan, I.
Stanley.(2008). Comprender el autismo. Barcelona. Editorial: RBA.
- Stanton, M. (2002). Convivir
con el autismo: una orientación para padres y educadores. Barcelona.
Editorial: Paidós.
Webgrafia
BLOC 2. PROPOSTA METODOLÒGICA
Fase1: Conèixer la demanda Data:
02/10/2017 Hores:25
|
Objectius:
- Conèixer
una mica més a l’alumne al qual va destinada aquesta intervenció.
-Establir
un horari per observar i tenir més contacte amb en K.
- Mantenir
contacte directe amb els familiars del nen com amb els professionals que
treballen amb ell per tal de conèixer les problemàtiques i necessitats amb
les que es troben.
-
Programar les sessions d'observació a l'aula.
Destinataris:
- Alumne
amb autisme al centre One World de Londres..
- El material
realitzat estarà pensat pels familiars, professionals i OFSTED.
|
Activitats/Continguts:
-
Participar en les observacions.
-Participar
en les reunions amb els familiars i professionals del centre i professionals
externs com la psicòloga.
|
Instruments/Tècniques:
-
Entrevistes amb familiars i professionals (SEN Teachers).
- Observació
i avaluació inicial de l’alumne.
- Diari de
cada una de les sessions.
-
Analitzar detalladament les necessitats educatives existents.
-
Organitzar les entrevistes i observacions.
|
Avaluació:
Valoració
general sobre la tasca feta i la informació obtinguda en relació a les
entrevistes i les observacions portades a terme.
|
FASE 2: Inici creació dels
materials Data: 30/10/2017 Hores:25
|
Objectius:
-
Aprofitar els materials del curs anterior (Practicum I) i crear nous
materials.
-Observar
les actuacions que guien la pràctica docent de cadascun dels professionals i
en especial el meu tutor.
- Fer
proves dels materials elaborats amb en Kai i amb els altres alumnes per saber
si són adequats a les seves necessitats.
-
Treballar la comunicació.
Destinataris:
En Kai com
a cas particular i els altres alumnes en casos concrets.
|
Activitats
i continguts:
-
Organitzar les sessions amb els professionals, en K i els altres alumnes.
-
Organització del material per temàtiques i necessitats.
- Portar
al dia el diari de camp.
- Reunions
amb el tutor i amb els professionals del centre i també professionals
externs.
|
Instruments
i/o tècniques:
- Mètode
global.
-
Utilitzar Makaton signs per comunicar-se.
- Mètode
flashcards.
- Sistema
spc - sistema pictogràfic de comunicació.
- Consulta
i ús de la bibliografia.
|
Avaluació:
- En K treballa millor a partir de la utilització del Makaton? I amb les flashcards?
I els altres alumnes?
-
Modificaria les meves actuacions?
- Són
útils els mètodes plantejats, en la meva intervenció educativa?
- Coses a
millorar?
En aquest
punt, el que m'interessa avaluar és la tasca que estic portant a terme i si
els materials son els adequats per l'aprenentatge del nen.
|
FASE 3: Elaboració i presentació dels materials Data 06/11/2017 Hores: 25
|
Objectius:
- Aplicar
els materials a l'aula.
-
Modificar plans individualitzats.
- Observar
l'evolució d’en K i dels altres alumnes.
- Observar
i valorar la utilitzat dels materials.
|
Activitats
i continguts:
- Reunions
periòdiques amb professionals interns i externs, familiars i tutor de
pràctiques.
-
Observació del progrés dels alumnes.
-
Avaluació contínua i final del projecte.
-
Modificació dels materials realitzats en cas de necessitat.
|
Instruments
i/o tècniques:
-
Entrevistes.
-
Observacions.
- Diari de
camp.
-
Qüestionari de satisfacció.
-
Avaluació del progrés d’en K i dels altres nens.
|
Avaluació:
- S'han
adquirit els objectius plantejats?
-L’alumne
objecte de la intervenció psicopedagògica ha adquirit nous coneixements o ha
millorat els que tenien gràcies als nous materials i les noves adaptacions? I
els altres nens?
- Aquest
alumne ha millorat la seva comunicació amb els altres?
- Els pares
i familiars valoren positivament els nous materials?
- Opinió i
valoració per part del centre sobre la feina portada a terme.
|
Pel que has introduït al teu blog i el que he llegit de la PAC1, el teu Pràcticum II pot resultar molt interessant i podem aprendre molt sobre metodologies i suports específics a alumnat amb nee en altres països.
ResponEliminaDit això, et comento alguna idea respecte a les entrades que has fet. L'entrada on has copiat les fases i objectius del teu projecte, que corresponen a la PAC1 no era necessari fer-la tant extensa, ja què el que necessitem al blog és simplement saber en quina fase et trobes, quins objectius et planteges i quina valoració fas del que has pogut realitzar quan acabes una fase.
Seria interessant, per a complementar aquestes primeres entrades, que poguessis reflexionar sobre quines activitats de les que havies plantejat per aquesta primera fase has pogut fer, de que t'ha servit la teoria que havies usat per elaborar el projecte, què has après i què modificaries.
Per la resta, tot força bé.
Ànim i endavant!
M.Àngels Megías