dissabte, 21 d’octubre del 2017

PLA DE TREBALL. PAC II.

1. BLOC 1. DEFINICIÓ DEL PROJECTE/ FONAMENTACIÓ TEÒRICA.

1.1. Títol del projecte
"Elaboració de materials per alumnes amb Autisme".

1.2. Descripció del tema del projecte

Al Regne Unit  al 1974, es va elaborar l'infore Warnock, que va ser el primer document oficial on es prenia com a referència oficial on es prenia com a referència el concepte de Necessitats Educatives Especials i la nova visió que això suposava en el tractament dels alumnes amb dificultats d'aprenentatge.
Els alumnes amb NEE requereixen d'unes atencions més específiques, així com d'uns majors recursos i materials didàctics i educatius per aprendre.
La intervenció principal del projecte es farà al centre One World de Londres, especialistes en alumnes amb Autisme i altres dificultats d’aprenentatge (SEN) i dishabilitats. La idea principal  és crean uns materials adaptats per nens amb autisme que tenen dificultats per a comunicar-se, en especial un alumnes de 5 anys que es diu Kai Grant. El que es pretén amb aquest pla d'intervenció és realitzar uns materials adaptats per portar a terme una atenció individualitzada per aquests alumnes. El motiu és la manca de materials de suport per alumnes amb Autisme. Amb nous materials adients a cada cas els ajudarà tant en la seva conducta com en la seva formació.
Aquest projecte m'ha de donar la oportunitat de conèixer i aprofundir en l'elaboració dels materials, dels plans individualitzats, a conèixer les necessitats reals amb les que es troben els mestres dins de l'aula. També he escollit aquest tipus de projecte per la necessitat observada i per ajudar a la tasca educativa que porten a terme els mestres, creant un material adaptat per poder treballar de la millor manera les adaptacions i els plans individualitzats dels alumnes.
Els principals objectius serien que coneguin les lletres, sons i grafies i puguin treballar diferents temes que es tracten a l'aula amb una feina adaptada al seu nivell, mitjançant l'adquisició de vocabulari a través de pictogrames i d'un sistema més global, i que siguin alumnes més autònoms.
En el cas dels nens amb Autisme, es pretén fer un treball més organitzatiu, per tal de que se'ls hi pugui anticipar tot el que faran i això els hi creí menys ansietat, també la idea seria tractar la comunicació en el seu dia a dia.
He creat un annex on he establit les diverses fases que portaré a terme,  dividides en 25h cadascuna d'elles, on he indicat els objectius, destinataris, activitats/continguts, instruments i/o tècniques i avaluació per tal de establir una planificació més detallada del treball que portaré a terme durant el Pràcticum II per aconseguir els objectius plantejats.

1.3. Supòsits teòrics del projecte
Partim de l'enfocament constructivista de l'Ensenyament i l'aprenentatge CCEAE tenint en compte les intencions i objectius de l'educació escolar i la concepció interactiva de l'aprenentatge. Una fonamentació que recull aportacions de les principals teories que el conformen:
- Teoria genètica del desenvolupament intel·lectual.
- Teoria de l'assimilació.
- Teoria sociocultural.
- Comportaments afectius, relacionals i psicosocials del desenvolupament i de l'aprenentatge, i que Cèsar Coll va recollir totes aquestes fonts per fonamentar les fases de les lleis educatives actuals.
Totes aquestes aportacions de les principals teories ens proporcionen fonamentacions per a promoure canvis de millora en els diferents contextos mitjançant la participació activa de tots els seus components, per tal d'aconseguir una millora en la pràctica educativa.
Des d'una perspectiva sistèmica, el procés d'ensenyament- aprenentatge es basa en el triangle interactiu educatiu (Coll, 1994) conformat per: alumne- professor- continguts, tres elements bàsics per l'assoliment de l'aprenentatge dels alumnes.
És necessari tenir en compte una sèrie de requisits per aconseguir un aprenentatge significatiu (teoria d'Ausubel), es tracta de presentar uns continguts capaços de proporcionar la construcció del coneixement de l'alumne.
En la intervenció que portaré a terme serà molt important tenir present l'adequació dels continguts escolars a les característiques individuals dels alumnes (amb els quals em centraré, alumnes amb Autisme.
Des del Departament d'Orientació es treballa des del model col·laboratiu, el qual intenta donar resposta a la diversitat existent en les aules treballant conjuntament amb el tutor de l'alumne i l'equip directiu des de l'interior del centre i amb la mestra especialista (SENCO) i altres professionals.

1.4. Raons de la meva tria, interès i prospectiva
Les raons per les quals he decidit plantejar aquest projecte és degut a una necessitat de nou material adequat i adaptat per treballar tant a casa com a l'aula de suport, amb alumnes amb autisme.
També ho he escollit perquè m'interessa conèixer materials, tècniques i metodologies que es podrien fer servir per aquests nens. El que pretenc és que aquest discent en concret pugui comunicar-se d'una manera més autònoma, al seu ritme. Lo important del projecte és el fet de que el centre pugui utilitzar un material adequat per donar major suport a diversos alumnes que presentin autisme (i a un en concret), ja que portaré a terme materials diferents tenint en compte les diverses característiques que presenten els alumnes.

1.5. Subjectes del projecte, nivell de la pràctica educativa i dimensions d’anàlisi.
Els subjectes als quals estaria destinat el projecte seria a nens que tinguin autisme, que actualment en el centre hi ha uns 9 casos, dels quals em centraré en un en concret, un nen de 5 anys, en K, que NO es comunica oralment ni gestualment. Tot i centrar-me en el seu cas en concret, molts dels materials que tinc pensat crear podran fàcilment servir d’utilitat per a altres d’aquests alumnes amb autisme, doncs la base de les meves activitats partira des d’un nivell molt bàsic.
Els materials que crearia per aquest alumne, els portaria a terme en col·laboració amb els especialistes del departament d'orientació per conèixer més directament les necessitats educatives que planteja aquest alumne i treballar correctament les adaptacions a través dels plan individualitzat.
He plantejat aquest projecte perquè considero que ajudarà bastant als docents a l'hora de comunicar-se, tractar i formar a aquest alumne, i que aquest pugui comunicar-se i treballar de forma més autònoma, que  la seva formació sigui més adaptada i s'arribi a treballar adequadament les seves necessitats. També ajudarà en el dia a dia d’aquest alumne i sobretot en la comunicació amb altres persones com familiars o altres mestres.

1.6. Bibliografia.
- Coll, C., Barberà, E. i Onrubia, J. (2000). La atención de la diversidad en las prácticas de la educación. Infancia y aprendizaje, 90 111-132.
- Monereo, C. i Castelló, M. (1997). Las estrategias de aprendizaje. Como incorporarlas a la práctica educativa. Barcelona: Edebé.
- Fernández, Mª.C., Lledó, A., Grau, S. La detección y atención educativa en los trastornos generalizados del desarrollo: Autismo y síndrome de Asperger.  Editorial: Club Universitario.
- Greenspan, I. Stanley.(2008). Comprender el autismo. Barcelona. Editorial: RBA.
- Stanton, M. (2002). Convivir con el autismo: una orientación para padres y educadores. Barcelona. Editorial: Paidós.

Webgrafia

BLOC 2. PROPOSTA METODOLÒGICA

Fase1: Conèixer la demanda                               Data: 02/10/2017         Hores:25

Objectius:
- Conèixer una mica més a l’alumne al qual va destinada aquesta intervenció.
-Establir un horari per observar i tenir més contacte amb en K.
- Mantenir contacte directe amb els familiars del nen com amb els professionals que treballen amb ell per tal de conèixer les problemàtiques i necessitats amb les que es troben.
- Programar les sessions d'observació a l'aula.

Destinataris:
- Alumne amb autisme al centre One World de Londres..
- El material realitzat estarà pensat pels familiars, professionals i OFSTED.

Activitats/Continguts:
- Participar en les observacions.
-Participar en les reunions amb els familiars i professionals del centre i professionals externs com la psicòloga.

Instruments/Tècniques:
- Entrevistes amb familiars i professionals (SEN Teachers).
- Observació i avaluació inicial de l’alumne.
- Diari de cada una de les sessions.
- Analitzar detalladament les necessitats educatives existents.
- Organitzar les entrevistes i observacions.


Avaluació:
Valoració general sobre la tasca feta i la informació obtinguda en relació a les entrevistes i les observacions portades a terme.

FASE 2: Inici creació dels materials                      Data: 30/10/2017           Hores:25

Objectius:
- Aprofitar els materials del curs anterior (Practicum I) i crear nous materials.
-Observar les actuacions que guien la pràctica docent de cadascun dels professionals i en especial el meu tutor.
- Fer proves dels materials elaborats amb en Kai i amb els altres alumnes per saber si són adequats a les seves necessitats.
- Treballar la comunicació.
Destinataris:
En Kai com a cas particular i els altres alumnes en casos concrets.

Activitats i continguts:
- Organitzar les sessions amb els professionals, en K i els altres alumnes.
- Organització del material per temàtiques i necessitats.
- Portar al dia el diari de camp.
- Reunions amb el tutor i amb els professionals del centre i també professionals externs.


Instruments i/o tècniques:
- Mètode global.
- Utilitzar Makaton signs per comunicar-se.
- Mètode flashcards.
- Sistema spc - sistema pictogràfic de comunicació.
- Consulta i ús de la bibliografia.


Avaluació:
- En K treballa millor a partir de la utilització del Makaton? I amb les flashcards? I els altres alumnes?
- Modificaria les meves actuacions?
- Són útils els mètodes plantejats, en la meva intervenció educativa?
- Coses a millorar?
En aquest punt, el que m'interessa avaluar és la tasca que estic portant a terme i si els materials son els adequats per l'aprenentatge del nen.

FASE 3: Elaboració i presentació dels materials         Data 06/11/2017    Hores: 25

Objectius:
- Aplicar els materials a l'aula.
- Modificar plans individualitzats.
- Observar l'evolució d’en K i dels altres alumnes.
- Observar i valorar la utilitzat dels materials.


Activitats i continguts:
- Reunions periòdiques amb professionals interns i externs, familiars i tutor de pràctiques.
- Observació del progrés dels alumnes.
- Avaluació contínua i final del projecte.
- Modificació dels materials realitzats en cas de necessitat.


Instruments i/o tècniques:
- Entrevistes.
- Observacions.
- Diari de camp.
- Qüestionari de satisfacció.
- Avaluació del progrés d’en K i dels altres nens.


Avaluació:
- S'han adquirit els objectius plantejats?
-L’alumne objecte de la intervenció psicopedagògica ha adquirit nous coneixements o ha millorat els que tenien gràcies als nous materials i les noves adaptacions? I els altres nens?
- Aquest alumne ha millorat la seva comunicació amb els altres?
- Els pares i familiars valoren positivament els nous materials?
- Opinió i valoració per part del centre sobre la feina portada a terme.



1 comentari:

  1. Pel que has introduït al teu blog i el que he llegit de la PAC1, el teu Pràcticum II pot resultar molt interessant i podem aprendre molt sobre metodologies i suports específics a alumnat amb nee en altres països.

    Dit això, et comento alguna idea respecte a les entrades que has fet. L'entrada on has copiat les fases i objectius del teu projecte, que corresponen a la PAC1 no era necessari fer-la tant extensa, ja què el que necessitem al blog és simplement saber en quina fase et trobes, quins objectius et planteges i quina valoració fas del que has pogut realitzar quan acabes una fase.

    Seria interessant, per a complementar aquestes primeres entrades, que poguessis reflexionar sobre quines activitats de les que havies plantejat per aquesta primera fase has pogut fer, de que t'ha servit la teoria que havies usat per elaborar el projecte, què has après i què modificaries.

    Per la resta, tot força bé.

    Ànim i endavant!

    M.Àngels Megías

    ResponElimina