M´he adonat portant a
terme les pràctiques que l'avaluació psicopedagògica requereix de tècniques i
instruments per a poder recollir la informació de forma vàlida i fiable. A
l'hora d'escollir les tècniques o els instruments influeix l'enfoc d'avaluació que
el docent pugui tenir, ja que podria seguir un enfoc més tradicional o crític,
i com els dos són diferents, es plantegen objectius diversos, i la finalitat de
l'avaluació psicopedagògica també canvia i utilitza tècniques e instruments
diferents.
Les tècniques que es
porten a terme dins del departament d'orientació per tal de seguir un procés
avaluatiu serien: l'entrevista, la observació sistemàtica i les proves
psicopedagògiques per tal d'establir uns resultats.
Les entrevistes tenen
una gran utilitat ja que es fan servir com a font d'informació, per reafirmar
hipòtesis, confirmar la informació obtinguda mitjançant la observació o unes
altres tècniques o instruments. Se sol fer la semiestructurada i la no
estructurada, tot depèn del moment i de la o les persones amb les que es tingui
l'entrevista.
Em voldria centrar
sobretot en l'observació, ja que és una tècnica fonamental que consisteix en
veure, escoltar i registrar comportaments, actituds i procediments en relació a
uns objectius determinats. Considero que és molt important, i de fet és al que
mi he dedicat més en aquests últims dies, en observar diversos nens amb
necessitats educatives molt variades . Aquest cop he fet observacions no
participants, on prenc lloc a un espai de la classe i observo a diversos nens,
realment sóc un agent extern a la dinàmica que observo.
És una tècnica amb la
que estic aprenent molt, perquè observes actituds i comportaments que també
ajuden a crear un patró del nen. Em centraria en
comentar l'experiència d’un nen autista que presenta un nivell molt elevat
d'ansietat i nerviosisme que el fa tenir un balanceig molt important, per tal
de millorar la situació del nen a l'aula, mitjançant la observació vam pactar
una sèrie de tasques a portar a terme com per exemple:
· - Tenir una seqüència per
tranquilitzar-se a la taula.
· - Modificar la cadira per tal que li sigui més complicat
el balanceig.
· - Que el nen tingui un horari perquè tingui clar el que
ha de fer a classe.
Com a conclusió
indicaria que l'observació és una de les tècniques psicopedagògiques més útils
per tal de poder obtenir una primera idea de què li succeeix a l'alumne, com es
comporta a l'aula i com se'l tracta, per tal de valorar les necessitats
educatives que presenta i les pautes que es poden marcar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada